Warning: The magic method Portfolio_Gallery::__wakeup() must have public visibility in /data/web/virtuals/140587/virtual/www/domains/littlekateandcrocodile.cz/wp-content/plugins/portfolio-gallery/portfolio-gallery.php on line 73
Na stolečku: Jak se rodí kniha 1
Knihomol Na stolečku Recenze a tipy Rodiče

Na stolečku: Jak se rodí kniha 1

Tak dlouho jsem psala příspěvky o našich stolečkách, až jsem posbírala tolik materiálu, že jsem se rozhodla vydat knihu. Některé stolečky najdete na blogu, některé jsou úplně nové. Všechny texty prošly úpravou tak, aby se z osobních textů staly texty pro širokou veřejnost a četlo se to dobře rodičům i prarodičům, učitelům i chůvám.

Nápad na sepsání knihy však zrál v mé hlavě už hrozně dlouho, ale stejně tak dlouho nebylo vlastně co psát. Povídky, které jsem si psala několik let do šuplíčku, by asi ve velké konkurenci dnes neobstály. Ale když mě napadlo přetransformovat do knihy to, co nás se Sebastiánem tolik bavilo, hned jsem sedla za stůl a začala na tom pracovat. A tak se rodily první stránky knihy Na stolečku.

Psaní knihy

Napsat knihu není rozhodně žádná sranda. Jsou chvíle, kdy máte tolik energie, že napíšete bez přestávky několik stran. Ale pak jsou okamžiky, kdy máte chuť všechny ty věty smazat a začít úplně od začátku. Hodně mi pomohlo to, že moje kamarádka si sen splnila o několik měsíců dříve a vydala vlastní kuchařku. To ona byla tím světlem na konci tunelu.

Zprvu jsem vůbec nevěděla, od kterého konce začít. Chtělo se mi tvořit celý obsah najednou, a tak jsem přeskakovala od jedné části k druhé, což nemělo absolutně žádný smysl. A tak jsem začala několikrát znovu. Nejlepší bylo začít obsahem. Setřídila jsem si to zásadní, co mělo tvořit knihu. Takže jsem si vypsala kapitoly, seznam stolečků. Některé už jsem měla připravené a sepsané a některé jsme si udělali nově. Byla to zas úžasná zábava. Nutno podotknout, že materiál mohl vznikat za přítomnosti Sebastiána, textová podoba však nikoliv. A tak jsem strávila asi 6 měsíců každý večer, když už Sebastián spal, několik hodin před počítačem. Bolely mě záda i oči, byla jsem unavená, ale nešlo to odkládat moc často.

Když jsem měla texty i fotografie, přišly na řadu kapitoly na úvod i na závěr. Také jsem chtěla oslovit nějaké vhodné partnery, kteří by přispěli něčím zajímavým pro čtenáře. Najednou se přede mnou za vyrojilo několik nesouvisejících úkolů. Ale zvládla jsem to. Pro partnery jsem vytvořila několik ukázek a kupodivu jsem sklidila úspěch, protože jsem získala hned 4 skvělé obchody, jejichž reklama se nakonec tiskla do knihy.

Grafika

Tahle kniha byla od začátku do konce (až na výjimky) v mých rukách. Její grafická podoba byla neméně důležitá jako obsah. Během několika dnů jsem se musela naučit pracovat v programech pro sazbu knih. A tu svou jsem v nich dokázala sestavit do podoby, která se mi líbila tolik, že už jsem neměla potřebu ji jakkoliv měnit.

Korektura

Když jsem se rozhodla vydat knihu, neměla jsem na ní ušetřenou v podstatě ani korunu. A tak jsem si nemohla dovolit ani profesionální služby, bez kterých by ale kniha neměla vůbec vzniknout. Jenže když vaše kamarádka sdílí nadšení a navíc je snachou pedagoga, otevírají se zcela nové možnosti. A tak tyhle dvě osoby strávily několik dní nad mou knihou, aniž by za to cokoliv chtěly. A měly z toho upřímnou radost, protože jsme společně dosáhly toho, že se kniha nejen lépe četla a neobsahovala žádné chyby.

Obálka

Oslovila jsem svou kamarádku, zda by mi pro obálku nevytvořila ilustraci. Ta měla vycházet ze základního loga blogu, ale musela zahrnovat celou naší rodinu u toho nejdůležitějšího, o čem kniha je, u stolečku. K jednoduché kresbě přibyly graficky zajímavé nápisy. A aby to celé vyniklo, přidala jsem tmavě šedou (grafitovou) obálku. Kniha tak minimálně zvenku vypadá jinak, než knihy, které se věnují aktivitám pro děti, jaké můžete najít v knihkupectví.

Bylo v plánu, že se začne kniha nejprve prodávat v předprodeji. Ale ne úplně všichni jsou ochotní kupovat zajíce v pytli. Kromě samotného návrhu obálky, který jsem koncipovala prostě úplně jinak, než je zvykem, jsem musela vytvořit také její trojrozměrnou podobu. A tak jsem se učila v dalším grafickém programu a pomocí myši kouzlila, až se pod mýma rukama zrodila kniha. Alespoň na obrázku.

na stolečku

ISBN a povinné výtisky

Pokud chcete vydat knihu, respektive ji prodávat oficiální cestou a nabízet třeba do knihkupectví, musí být opatřena ISBN (International Standard Book Number). Jedná se o mezinárodní standardní číslo knihy, tedy číselný kód určený pro jednoznačnou identifikaci každé publikace.

Málokdo ví, že ISBN vydává v České republice Národní knihovna, a to zcela zdarma. Jedinou podmínkou je, že musíte následně odeslat na své náklady 5 povinných výtisků do 4 různých knihoven podle zákona č. 37/1995 Sb. Tolik výtisků se zdá být hodně, ale rozhodně je třeba myslet i na to, že vaše kniha bude v knihovně. Dokonce v několika. Takže si ji bude moct půjčit kdokoliv.

Bonusy a partneři

Než jsem knihu vypustila do světa a žádala ty nahoře, aby měla úspěch, vytvořila jsem pro čtenáře také pár jednoduchých bonusů ke stažení. A poprosila partnery o nějaké slevy na jejich skvělé produkty. Díky nim si tak čtenáři mohou ke knize zakoupit všechno, co si myslí, že by nemělo na stolečku chybět. A taky třeba něco navíc.

Příště se těšte na report z tiskárny, kde se kniha Na stolečku opravdu narodila.