Nacházíme se v době, kdy se mnoho z nás potýká s tím, že musíme skloubit práci, osobní čas i péči o rodinu. Práce nebo děti? Tenhle výběr bývá někdy dost obtížný až stresující. Napadlo mě, že bych mohla sepsat pár tipů, jak takový time-management vypadá u mě.
Sama pracuji střídavě v coworkingovém centru a doma. Ale je pár věcí, které mi pomáhají den a vůbec práci řídit.
Pracovní prostředí
Když se vám nebude líbit váš pracovní koutek (pracovna), nebudete se zřejmě cítit dobře ani na konci svého pracovního dne.
Mně pomáhá mít kolem sebe uklizeno, i když ne vždy se to samozřejmě daří. Na mém stole ale vždy najdete hlavně tyto věci, ať už jsem kdekoliv: počítač s myší, (papírový) tablet (recenzi jsem na reMarkable jsem psala nedávno na svém Instagramu), sluchátka, zdroj světla a pití (nejčastěji hrneček se zeleným čajem). Když už jsme u toho zdroje světla, právě práce z domova přispívá k tomu, že venku pobýváme méně času. Místo denního světla tak konzumujeme světlo umělé. Nezapomínejme proto pravidelně vycházet ven. Ale když už to není tolik možné nebo je venku nevlídno, pořiďte si kvalitní lampičku, která ladí s prostředím, ve kterém se vám pracuje dobře.
Někde jsem četla, že pro čtení je doporučena intenzita světla přibližně několik stovek lumenů. Vyšší intenzita způsobuje bolesti očí. Já sama používám běžné žárovky do lampiček s intenzitou světla do stovky lumenů, ale určitě to bude velmi individuální. Naopak pokud využíváte lampičku na různé činnosti (čtení, psaní, pletení, malování), pořiďte si takovou, která umožní měnit nejen intenzitu ale také směr, kterým svítí.
Já sama jsem si zvolila lampičku, která bude barevně ladit do interiéru (resp. bude neutrální) a která je nastavitelná, abych si mohla svítit tam, kam potřebuji.
Kalendář
Pro plánování využívám Google kalendář. Jeho hlavní výhodou je, že se dá do něj jednoduše napojit více typů kalendářů.
Moje tipy ke kalendáři:
- mám důsledně označený čas, kdy nejsem dostupná (dovolená, lékaři, čas na hlubokou práci, setkání s mentorem, vyzvedávání syna apod.)
- čas, kdy naopak můžu pracovat a jsem k dispozici, je prostě ten, kde je v kalendáři volno
- v kalendáři mám všechny úkoly, které nesnesou odkladu nebo mají svůj termín dokončení
- nechodím na schůzky, které mi nedávají smysl
- pokud už mám něco naplánováno, zpravidla termín neměním, pokud k tomu nejsou objektivní důvody
Poznámky
- píšu si hodně poznámek a nápadů, hodně si maluju (sketchnoting, doodle)
- pro poznámky využívám tablet, který nemá možnost se připojit na internet a prohlížet si weby, sociální sítě a posílat zprávy
- svoje poznámky často sdílím přesně v té podobě, ve které vznikly, nepřepisuji a neupravuji je
Pracovat z domova
Den si řídím tak, jak zrovna potřebuju, někdy vstávám brzo a někdy začnu pracovat třeba až po obědě. Velmi mi to usnadňuje flexibilní pracovní doba. Snažím se taky netrávit obědy u počítače. A pokud není syn zrovna ve školce (nemoc, karanténa apod.), snažím se si čas rozdělit mezi práci a mezi čas s ním.
Když jsme s dětmi doma, nabývají často dojmu, že jsme tam jen pro ně. Nám se osvědčily časové bloky. Například se 30 minut věnujeme aktivitám, nějaké hře nebo výtvarné činnosti a pak si nějakou dobu hraje syn sám. Pořídili jsme do pokojíčku ručičkové hodiny, ale doporučit pro začátek můžu také přesýpací hodiny nebo stopky.
Jak (někdy bohužel doslova) přežijeme s dětmi doma před důležitou uzávěrkou, na několika online schůzkách nebo prostě když musíme být jednoduše v práci? Ve skutečnosti žádná univerzální rada neexistuje. Ale jedno vím jistě, nejste v tom sami!