Babyfood Děti V kuchyni

Kaše pro nejmenší, domácí a žádné pytlíkofky

Jakmile se s miminkem dostanete do fáze, kdy mu nestačí mléko, otevírají se zajímavé možnosti, co podávat k snídani a třeba i k večeři. Kaše. Na trhu a v regálech obchodů je jich spousta, ale neutrácíme za dětské hotovky až příliš moc? Jaké kaše a od jakého věku je možné doma připravovat? Některé suroviny seženete i v případě, pokud se vydáte do běžné obchodní sítě, ostatní hravě vyřeší obchod se zdravou výživou.

Kaše bez lepku

  • kukuřičná
  • pohanková
  • rýžová
  • čiroková
  • quinoová
  • amarantová

Pokud si nevíte na začátku rady, jsou ideální kaše jednodruhové. My jsme začali s kukuřičnou nebo pohankovou krupicí a hlavně jáhlami. Kukuřičnou nebo pohankovou kaši připravíte přitom hrozně snadno. Do 100 ml teplého (rostlinného) mléka nebo vody přidáte asi 3 lžíce krupice, zamícháte a necháte odstát. Za 3 minuty hotovo. S jáhlami a rýží je to o něco složitější (pokud nemáte například jáhlové či rýžové vločky), protože ty se musí alespoň 10 minut vařit. Méně známé je také použití například čiroku nebo moderní obilniny s názvem quinoa.

Každopádně nejlepší na těchto surovinách je, že je lze v podstatě variabilně kombinovat. Takže můžete vyrobit rýžovo-kukuřičnou, kukuřično-pohankovou nebo rýžovo-jáhlovou kaši a tak dále. Samozřejmostí je možnost přidání ovoce, Sebastián má nejraději banán nebo jablíčka či hrušku. Dále lze přidat domácí marmelády (nejlépe bez cukru), sirupy (datlový, agávový) nebo karob jako náhražky za kakao právě pro malé děti. Pro ty nejmenší určitě doporučuji kašičky rozmixovat do hladka, ty větší už v pohodě zvládnou i bez další úpravy. 

Jak jsem si mohla také ověřit u jiných maminek na kurzu, čím více procesů si surovina projde, tím méně dobrého v ní zůstane. Nicméně některé suroviny já osobně prostě upřednostňuji v té již částečně zpracované formě, protože je poté příprava opravdu o dost snazší. Uvařit rýži nebo jáhly není problém, quinou vařím doma, pokud ji přidávám do oběda či večeře (jinak mám raději mouku nebo vločky), kukuřici či pohanku připravuji většinou pouze z krupice.

My kaše střídáme, aktuálně máme jáhlovo-kukuřičnou nebo rýžovo-kukuřičnou a také rýžovo-quinoovou. Kaše snídáme, jejich příprava bývá blesková, a to je v případě hladového Sebastiána více než důležité.

Recept na domácí rýžovou kašičku najdete tady.

Francouzská kvalita z ekologického zemědělství

Pokud by vás přeci jen zajímalo, jestli jsme nějakou pytlíkofku vyzkoušeli…tak ano. Cestou nejmenšího zla jsem jako (ne)zkušená matka koupila v nejmenované drogerii jejich jednodruhovou kaši v papírové krabičce a v sáčku, abych později zjistila, že je vlastně snadnější si jí doma rovnou vařit.

Pak jsem hledala něco, čím bych nakrmila nejen Sebíka, ale také občas po ránu i sebe. Aby to nebylo tak snadné, hledala jsem samozřejmě kvalitu. Ta se schovávala v plechovce od Babybio. Tato firma totiž pečlivě dbá na původ všech surovin a upřednostňuje místní produkci. Rýžovo-quinoová kaše s vanilkou, kterou jsme vyzkoušeli, neobsahuje lepek ani mléko a počáteční suroviny pochází z ekologického zemědělství. Sympatické a lehce uzavíratelné balení (plechovka), které se po spotřebování může hodit do spíže na různé sypké suroviny, obsahuje rýžovou a jihoamerickou quinoovou (opravdu) jemnou mouku, taky vanilkový extrakt a vitamin B1. Po poslední zkušenosti jsem tomu nevěřila, ale tahle kaše je opravdu dobrá. Co dobrá, je přímo vynikající. Připomnělo mi to kaštanovou, o které jsem psala zde

Vzhledem k tomu, že kaše obsahuje rýžovou mouku, je třeba trochu vychytat dávkování, když dáte málo, bude řídká do láhve, když moc, bude v ní stát lžíce. Výhodou je, že nevyžaduje žádné vaření, takže si v klidu uděláte mlíčko do lahvičky nebo do mističky a přisypete kaši. Hotovo. Já tedy ještě občas přidám banán. Kaše se prodává ve více variantách: s ovocem (banány, pomeranče, hrušky) nebo s kakaem. A pokud by Vás zajímalo, co dalšího vyrábí Babybio, mrkněte sem.

[irp]

Kaše s lepkem

Asi úplně nejtypičtějšími zástupci jsou v tomto případě vločky. Možná by se zdálo, že to je nuda. Ovesné vločky. Stačí zalít vodou, přidat třeba ovoce a chvilku povařit. Doporučený poměr je 100 g vloček (čím jemnější, tím lepší), asi 400 ml vody nebo (rostlinného) mléka, sladidlo (může být nahrazeno nějakým sladším ovocem) a pro starší špetka soli (není nutností).

Ve skutečnosti existuje dalších několik druhů vloček: pšeničné, ječné, žitné, špaldové… Můžete z nich míchat opět různé směsi a přidávat do nich sladidla a oříšky a semínka (těm větším dětem hlavně). Do takové kaše lze přidat prakticky cokoliv.

Na vločkových kaších je také dobré, že pokud je nechcete vyloženě vařit, můžete si je nechat připravit přes noc. Prostě je nasypete do nádoby, zalijete mlékem nebo jogurtem, přidáte sladidlo, protřepete, přihodíte ovoce a dáte „vařit“ do lednice. Ráno jako když najdeš. 

Netypickou kaši můžete připravit také z kuskusu, ten lze efektivně připravit ve sladké verzi v teplé tekutině s oblíbeným ovocem. Pro menší děti doporučuji určitě ještě trochu rozmixovat.

Produkty Babybio najdete v internetovém obchodě

logo feedo

1 Comment

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.