Řekla bych, že s pražskou sockou se jezdí docela obstojně. Nevim, proč se tomu říká socka. No, možná vim. Jízda v MHD je totiž vždycky zážitek. Stačí potkat nějakýho chcankošpína (že by pokakanej bezdomovec?). Ale o tom jsem se zmiňovat nechtěla, dnes se svěřím s tím, jak se jezdí matkám. S kočárkem.
Nízkopodlažní tramvaj jede jednou za 20 minut. Do ní se vám podaří nastoupit jedině za předpokladu, že po své předchozí trase nestáhla všechny matky na mateřské z Prahy 2. V tramvaji je totiž pouze zhruba 6 míst pro kočárek, a to nesmíte mít dvojčata. Tato místa povětšinou obsazují lidé bez kočárku. Když se pak ve dveřích takové tramvaje objevíte vy, žena, dítě a kočár, stojí si většina z takových cestujících na vedení a vy stihnete nastoupit už za zvukové signalizace při zavírání dveří. Samozřejmě počítejte s tím, že se vám zcela jistě ještě zablokují přední kola, takže nakonec vypadáte jako neschopná matka, co neumí jezdit v MHD.
Problém nastane, když nejede nízkopodlažní tramvaj (nebo se vám prostě nechce/nemůžete čekat 20 minut). Netřeba říkat, že je dobré mít vždy po ruce někoho, kdo vám s kočárkem pomůže. Ale z vlastní zkušenosti je to většinou jen blízký rodinný příslušník, protože ostatní v tu chvíli oslepnou a ohluchnou, jen aby svůj zadek usadili pohodlně na jedno jediné volné místo v tramvaji.
Takže když už někoho takového ve své blízkosti máte, přichází level číslo dva. Mávnete na tramvaj (to se musí), tramvaj zastaví (je dobré se naučit, v jakých místech jsou asi dveře), vy necháte ze dveří, kudy je třeba nasoukat kočár, vystoupit cestující, berete kočár do rukou a v ideálním případě ho také na místě k tomu určeném v tramvaji zaparkujete. A teď moje zkušenost. Tramvaj zastaví, vy necháte ze dveří, kudy je třeba nasoukat kočár, vystoupit cestující, se svým dobrovolníkem berete kočár do rukou…wait for it…zdviháte ho do výšky asi metr od země, dveře od tramvaje se zavírají, tramvaj ujíždí. Kočár stále v rukách… Epické, že.
Řidič prý může přepravu kočárku odmítnout, když je tramvaj plná nebo je tam těch kočárků už prostě příliš mnoho. Odmítnout a ignorovat je ale rozdíl. Takže jediné, co vás v tu chvíli napadne, je vrátit se o 15 let zpátky v čase a na řidiče ukázat prostředníček. A taky napsat stížnost na dopravní podnik. Už jen devítimístné číslo jednací říká, že požadavků k vyřízení mají asi víc než dost.
Jak jezdit s kočárkem po Praze a návod na obsluhu sebe, kočárku i řidičů najdete na stránkách DPP zde.
Nakonec i cestování s dítětem má ale svá pozitiva. Například to, že když mu vyřídíte průkazku, můžete s ním až do jeho tří let jezdit jako doprovod zcela zdarma. Focení miminka je sice velice vtipná záležitost a výsledná pasová fotografie, kterou musíte obměňovat každý rok, ještě vtipnější, ale ušetřit třikrát roční jízdné je výhodná nabídka. Díky.
Aktualizace 01.08.2016: Z Dopravního podniku hlavního města Prahy mi přišla po 20 dnech reakce.
Vážená paní,
podání na řidiče tramvaje linky č. 16 ze dne 12. 7. 2016 prošetřil příslušný vedoucí pracovník a s řidičem jej projednal v rámci pracovního pořádku s důkladným poučením, jak se chovat v obdobných situacích. Řidič ve své výpovědi mimo jiné uvedl, že si popsané situace není vědom a rozhodně odmítá, že by někomu záměrně neumožnil nástup nebo ujel, zejména když by viděl žádost o nástup kočárku. V takovém případě by se na pohyb kočárku zaměřil a počkal by, až bezpečně nastoupí. Pokud došlo k tomu, že znamení nezaregistroval, nebylo to úmyslné a tímto se omlouvá. Jako opatření bude vyžádána kontrola techniky jízdy tohoto řidiče se zaměřením na předmět stížnosti.
Pro bezpečnost cestování s dětským kočárkem pouze doplňujeme, že přítomnost kočárku na zastávce neznamená automaticky, že bude nastupovat do linky, která právě přijela, neboť může čekat na jinou linku v zastávce provozovanou. Navíc může dojít i k takové situaci, že řidič musí přepravu kočárku odmítnout. Proto je dle Smluvních přepravních podmínek PID (čl. 7.1) nutno dát řidiči před nástupem kočárku znamení o úmyslu nastoupit a to za každý kočárek zvlášť, včas, viditelně a tak, aby mezi cestujícím a řidičem došlo k vizuálnímu kontaktu, tzn., že řidič dá viditelný souhlas k nástupu s kočárkem, příp. určí do kterého vozu, pak je na tuto situaci připraven. Totéž se týká i včasného znamení o výstupu, rovněž za každý kočárek zvlášť. Předem neohlášený nástup nebo výstup s kočárkem může být nebezpečný, protože pokud řidič o tomto úmyslu neví, může dojít např. k nechtěnému přivření do dveří, ujetí apod.
Děkujeme Vám za upozornění a do budoucna přejeme příjemnější zážitky při cestování pražskou MHD.
S pozdravem
Zdeňka, Dopravní podnik hl. m. Prahy
Zdroj informací a obrázků: www.skocarkemprahou.cz, www.dpp.cz