Bylo to trochu peklo. A každý, kdo si tím prošel, mi musí dát za pravdu. Vybrat svědomitě věc, co stojí nemalé peníze, aby byla bezpečná a atestovaná, aspoň trochu hezká, šikovná na údržbu a hlavně, aby se vešla do auta, je běh na dlouhou trať.
Nepodcenili jsme to. Nějakou dobu jsme sledovali trh, různé diskuze, testování a taky okolí. Prvně bylo třeba se rozhodnout, zda chceme sedačku obojetnou (do určitého věku protisměrnou, poté posměrnou) a nebo jen jeden směr. Rozhodli jsme se pro větší bezpečí na co nejdelší možné období. Ráda bych Vám v této dlouhé a snad ucelené recenzi představila protisměrnou autosedačku Concord Reverso Plus.
Co jsme našli v základním balení
- autosedačka
- vložka pro děti do 60 cm + přechodná vložka (reduktory)
- podpěrná noha
- návod a samolepka na auto
- car fitting list neboli seznam automobilů, do kterých je autosedačka vhodná
Malý tip: Car fitting list neuváděl naše auto, je to ale tím, že je vyrobeno už v roce 2000. V tomto případě stačilo přeměřit vnitřní prostor a samozřejmě ověřit přítomnost isofixových kotev.
Základní údaje
Concord Reverso Plus je vhodná pro děti od narození až do výšky 105 cm a hmotnosti 23 kg (cca do 4 let). Tato autosedačka spadá do kategorie i-Size autosedaček a splňuje tak evropský standard bezpečnosti s minimální váhou.
Sedačka se upevňuje do auta pomocí systému ISOFIX a pouze v proti směru jízdy na přední či zadní sedadlo (na předním sedadle samozřejmě při vypnutém airbagu). Ač byl důkazní materiál omylem vyhozen do odpadu, na spodní straně sedačky byly nálepky, na kterých byla uvedena mylná informace o tom, že se má sedačka umístit po směru jízdy.
Concord Reverso Plus se vyrábí v několika barevných provedeních od modré, šedé, černé, červené, žluté a dalších. V tomto směru jsme se snažili být praktičtí a vybrali jsme šedou variantu. Žlutá by byla opravdu moc krásná, ale předpokládám, že by časem její barva prošla dost zásadní proměnou.
Jak vypadá
Autosedačka Concord Reverso Plus je trochu futuristická a na první pohled poměrně mohutná. Nenechte se však obalamutit, protože sedačka má rozměry 44 cm x 46 cm x 80 cm a celkovou hmotnost 10,9 kg. Její mohutnost je způsobená zejména základní polohou či tvarem, chcete-li. Vzhled připomínající raketu ze vzdálené budoucnosti umocňuje kromě několika odstínů a barev také hliníkový rám tlumící nárazy a pevná oblá skořápka.
Sedačka je opatřena tříbodovými bezpečnostními pásy. Zde bych chtěla upozornit na to, že pásy se nedají směrem od ramen povytáhnout, uvolnit lze pouze centrální stahovací pás, což trochu znepříjemňuje upínání. A obdobně špatně se mi hledá tlačítko na povolování středového pásu. Pokud však bude dobře nastavena podpěra hlavy (těsně nad rameny), nemělo by vám zapíná po čase dělat problém. V případě, že chcete využívat sedačku pro nejmenší děti, je připraven reduktor do výšky 60 cm. Větší děti (takže například Sebastiána) můžete usadit do přechodné vložky. Předpokládám ale, že i tu brzy vyjmeme.
Instalace do auta
Před samotnou instalací jsem si prohlédla videa a přečetla návod. A musím uznat, že v praxi to bylo celkem snadné. Moc nám v tomto pomohly indikátory správného posazení a uchycení sedačky, které jsou zde celkem 3. Jeden k upevnění ISOFIXu, další na noze pro zaklonění sedačky a poslední také na noze pro správnou oporu od podlahy.
Usazení dítěte a polohování sedačky
Jak už jsem uvedla, náš Sebík (momentálně přes 7 kg a téměř 70 cm) využívá v sedačce ještě přechodnou vložku. Možná právě díky ní nejde upínání pásy, které nelze směrem dolů vysunout, tak úplně lehce, jak jsem byla zvyklá například u vajíčka. To jsem toužila už hodně dlouho vyměnit za sedačku pro velké děti.
Sedačka má možnost polohování, a to přímo ze sedadla řidiče, změna úhlu na sezení nebo ležení se totiž provádí snadno přístupnými otáčecími kolečky (Procomfort System). Horní opěrka hlavy, respektive její spodní hrana by měla vždy kopírovat ramena dítěte a být tedy ve stejné výšce.
Co je na téhle sedačce ovšem úžasného, je právě ta její mohutnost a výška. Díky ní objevil Sebastián nové obzory. Vidí totiž z okna ven a může tak pozorovat ubíhající cestu. Jako u předchozí protisměrné sedačky používáme i nyní pro kontrolu velké kulaté zrcátko, které se upevňuje na zadním sedadle. Díky otočnému kloubu jej lze jednoduše nastavit do požadovaného úhlu.
Co je to i-Size
i-Size je evropské nařízení týkající se bezpečnosti autosedaček, které vstoupilo v platnost v červenci roku 2013. Je součástí nařízení R129 a týká se nových autosedaček pro kojence a malé děti zhruba do čtyř let, kdy mají kojenci a batolata do 15 měsíců musí cestovat v autosedačkách upevněných proti směru jízdy, protože je tak lépe chráněn krk a hlava (rozptýlí většinu čelního nárazu a zajišťují lepší ochranu při bočním nárazu). Nařízení i-Size bylo vytvořeno na základě nejnovějšího výzkumu zaměřeného na bezpečnost dětí v autech, proto je nutné používat ISOFIX systém, který usnadňuje správnou montáž autosedačky do vozidla a zabraňuje tak omylu při její instalaci (není třeba používat bezpečnostní pásy vozidla). Autosedačky vyhovující nařízení i-Size jsou vhodné téměř pro všechna vozidla vybavená systémem ISOFIX. Autosedačku vybíráte podle výšky dítěte spíše než podle hmotnosti.
Co je to ECE R44 / 04 a I-Size (UN R129) osvědčení
Oranžový štítek ECE R44 je zárukou toho, že autosedačka odpovídá základním bezpečnostním požadavkům, jak jsou předepsány v evropském bezpečnostním standardu ECE R44. Toto oranžové označení může také informovat o tom, že autosedačka je v souladu s novým bezpečnostním standardem i-Size, a tím zaručuje její ještě lepší bezpečnost. Autosedačky splňující standard i-Size (nebo UN R129) jsou označeny štítkem i-Size. Navíc je snadno dohledatelná klasifikace podle vhodné výšky či délky dítěte. Zbytek označení vypadá jako ECE R44.
Jak funguje ISOFIX
ISOFIX je mezinárodně standardizovaný systém upevnění autosedaček. Poskytuje nejbezpečnější, nejsnadnější a nejrychlejší způsob správného upevnění dětské autosedačky bez použití bezpečnostního pásu. Se systémem ISOFIX je riziko nesprávné montáže autosedačky velmi malé ve srovnání s použitím bezpečnostního pásu vozidla. Nedávný průzkum ve Velké Británii odhalil, že 52 % všech autosedaček upevněných pomocí bezpečnostního pásu bylo namontováno nesprávně. ISOFIX poskytuje pevné a trvalé spojení mezi dětskou autosedačkou a karoserií vozidla, takže při prudkém brzdění nebo nehodě na dítě působí menší síla, ukazatele značící správné upevnění autosedačky, systém, který je dle testů výjimečně bezpečný, rychlou a snadnou montáž a demontáž.
[irp]
Odborné testy a výsledky
Před nákupem sedačky je vhodné v každém případě ověřit, zda prošla příslušnými testy. Cena nemusí vždy odpovídat kvalitě… V testu ADAC (přísnější než zákonné zkušební testy, kterými musí projít všechny autosedačky před prodejem na trhu v rámci EU) získala celkové hodnocení 1,8. Lépe se umístila pouze Kiddy Evo-Luna i-Size a Joie i-Gemm (obě do 1,5 roku). Stejně dobré hodnocení dostaly sedačky Besafe iZi Go Modular i-Size (do 1 roku), Joie i-Gemm + i-Base (do 1,5 roku), Besafe iZi Kid X2 i-Size (od 6 měsíců do 4 let) a Britax Römer Kidfix II XP Sict (od 4 do 12 let).
Pokud hledáte tedy bezpečnou autosedačku na dlouhé období, tedy s možností využít ji jak pro novorozence, tak pro děti do 4 let, pak určitě mohu doporučit právě Concord Reverso Plus.
Existuje také Plus Test (Švédsko), kterým zpravidla neprojde žádná autosedačka, kterou lze upevnit po i proti směru jízdy.
Na následujících záběrech uvidíte crashtesty autosedačky Concord Reverso Plus ze tří možných úhlů. I přesto, že tyto testy dokázaly vysokou bezpečnost sedačky při autonehodě, nedívá se na to úplně lehce. Představa žívého dítěte mi není příjemná, a proto dávejte pozor na každé cestě, byť by se mělo jednat o zajetí do garáže.
Přečtěte si také něco o oblékání přes zimu do autosedaček zde.
Autosedačku Concord Reverso Plus můžete koupit v internetovém obchodě
Zdroje informací a obrázků: www.feedo.cz, cz.concord.es, www.autoblogger.cz, auto.idnes.cz, www.maxi-cosi.com, www.buggies.cz
Proč jste se rozhodli pro tuto a ne pro besafe x2 ktera má v testu lepší hodnoceni bezpečnosti? Diky ta odpověď
Hezký den, jestli se nepletu, obě sedačky – Concord Reverso Plus i Besafe iZi Kid X2 i-Size – dostaly v testu ADAC stejné celkové hodnocení 1,8, byť z hlediska bezpečí by měla být Besafe lepší. Nicméně v našem konkrétním případě rozhodovala kromě hodnocení i nižší cena a vzhled.
Navíc Besafe iZi Kid X2 i-Size je od 61 cm. Besafe iZi Kid X2 i-Size je opravdu hodně drahá autosedačka a ta bezpečnost je v podstatě podobná . Spousta rodičů si koupí bezpečnou autosedačku a udělají plno chyb u montáže, nebo špatně dítě připoutají. Bezpečnost sedačky můžeme ještě zvýšit tím, že dáme sedačku doprostřed sedadel. Mimochodem Besafe iZi Kid X2 i-Size má více nevýhod než Concord Reverso Plus . Např. je mnohem těžší 14,3 kg , více na stránkách ADAC. Taky jsme volili Concord Reverso Plus. +
Děkujeme za další postřehy z řad rodičů!
Srovnání:
Besafe iZi Kid X2 i-Size a Concord Reverso Plus
https://www.adac.de/infotestrat/tests/kindersicherung/kindersitz-test/vergleich.aspx
Dobrý den, koupili jsme taky tuto autosedačku a jsme bezradní, zkoušeli jsme do ní malého dat a nejde nám připoutat, nemůžeme přijít na to, jak se povolují pásy, ty ramenní, jde nám povolit jen ten spodní, poradíte prosím, jak se ty ramenní popruhy povolují ? Děkuji
Hezký den Adélo, jak jsem psala v článku, povolení ramenních pásů není možné, opravdu se dá povolit jen ten hlavní. Nicméně pokud budete mít dobře nastavenou podpěru hlavy (těsně nad rameny), nemělo by po povolení středového pásu dělat zapínání problémy i s více vrstvami oblečení. Zvyknete si, je to sice neobvyklé, ale má to svůj význam 🙂
Tak já nevím, stále jsem si na to zapínání nezvykla, přijde mi, že ho vždycky musím pomalu uškrtit abych to zapla :/ a to máme teprve 10 měsíců, kde je do 4 let? Nevím jestli můžu dělat něco špatně? Malému se v ní taky moc nelíbí, no mám chuť ji vrátit 🙁
Zkusím si vzpomenout a vyfotit, jak to vypadá aktuálně, naposledy měl syn cca 70 cm a 7,5 kg. Na Váš email posílám foto, jak to vypadalo. Zkuste porovnat 🙂 Určitě budete spokojená, jakmile tomu přijdete na kloub, nebojte. Mějte se krásně, Kateřina
Dobrý den, připojuji se k diskusi ohledně ramenních popruhů. Podle mě nemůže být pravdou, že by nešly povolit, viz. zde video od času 1:07 dál https://www.youtube.com/watch?v=Fz1xXLD8EBo kdy má větší chlapeček ramenní popruhy mnohem delší, než potom miminko… O její koupi zatím uvažujeme, tak budu doufat, že si ji budu moci vyzkoušet a dotázat se i na tohle…
Ano, čím je opěrka hlavy výše, tím jsou popruhy jakoby delší, nicméně vytahovat opravdu nejdou.
Děkuji za upřesnění, z diskuze zde jsem se bála, že budou většímu dítku končit pod bradou, takhle mi přijdou z videa akorát dlouhé 🙂
Pěkný den,
líbí se mi článek i test sedačky. Musím uznat, že výběr sedačky, ale i dalších věcí pro děti, dnes je celkem věda, taky jsem si tím prošel.
Děkuji za váš velmi dobře napsaný článek, výběr sedačky není dnes jen tak. Mohu se zeptat v jaké poloze v sedačce jste měla díte na začátku? Uvádíte, že mělo tehdy 70cm/7kg. Jsme na tom stejně, ale v 3,5 měsících. Po instalaci sedačky dítě hodně sedí a přepadává mu hlavička, a to máme sedačku nastavenou do té nejvíce vodorovné polohy nebo si to alespoň myslíme: prostě střední plastová část nohy s indikací správné instalace je před vysunutím k podlaze úplně nahoře a po vysunutí k podlaže již s ničím nehýbáme. Nedovedu si představit že bych takto vozil naše dítě, natož novorozence, i když novorozenecká vložka to asi dost ovlivňuje.
Dobrý den Davide, v některých recenzích se opravdu objevuje informace, že může dětem přepadávat hlavička, ale podle mě je to dost individuální, protože my se s tím setkáváme až poslední dobou, a to je synovi už 20 měsíců. Co se týká nastavení pro nejmenší děti, ale nejlépe je to vidět na dvojfotografii pod nadpisem „Usazení dítěte a polohování sedačky“. Sedačka je v té nejležatější poloze a dost tomu napomáhá i novorozenecká vložka. Nicméně noha má/měla indikátor v podstatě ve svém středu, což umožňují takové zacvakávací pacičky (dobře je to vidět na tom instalačním videu). A samozřejmě jsme také sedačku nastavili kolečkem, aby byla co nejníže. Doufám, že je to alespoň trochu pochopitelné, určitě ráda dále upřesním 🙂 Výběr sedačky je ale skvělý, nepochybujte. Jsem přesvědčená, že i přes některé „nedostatky“ (např. těžší upínání dítěte) to bylo to nejlepší, co jsme mohli pořídit. Kateřina
Dobrý den, opravdu skvěle zpracované. Také nad touto sedačkou uvažuji. Ráda bych se ujistila je tato sedačka opravdu polohovatelná do lehu i sedu? V jiných recenzích a diskusích se píše, že má jen jednu polohu. A pokud se dá dát do lehu i přes to dětem přepadává hlavička? Mohla byste prosím změřit délku zádové opěrky v nejdelší pozici? Děkuji
Hezký den Míšo,
je mi líto, ale sedačku už nějakou dobu nemáme – synovi se dělalo při jízdě v protisměru velmi špatně, tak jsme ji museli vyměnit. V každém případě polohování je dané nastavením opěrné tyče, není to tedy klasický sed a leh, sedačka se pouze lehce položí (nemyslím, že je to sklon typický pro leh). Syn v každém případě problém s přepadáváním hlavy nikdy neměl. Pokud máte možnost, doporučuji určitě někde vyzkoušet, ne každému tento systém může vyhovovat, my jsme však byli spokojeni, a kdyby nepřišly zdravotní problémy, zřejmě bychom u ní dlouhodobě zůstali.
Kateřina
Mnohem více než jakýkoliv parametr autosedačky záleží na sklonu podsedáku vašeho auta. To naše je má hodně zešikmené a tak omezenejsi polohovatelnost autosedačky, která by u jiného auta nevadila způsobila prepadavani hlavičky ve spánku nebo dříve, kdy dítě ještě hlavu dobře neudrží samo, prakticky neustále. Po měsíci šla autosedačka pryč a pořídili jsme cybex sirona, která je podstatně variabilnějsi.