Děti Recenze a tipy

Vánoce a tipy pro Ježíška: hračky a knihy pro nejmenší

Víte, jak poznáte, že se blíží Vánoce? V jednom nejmenovaném obchodním řetězci začnou prodávat čokoládové čerty a Mikuláše. A tak jsem se rozhodla taky nezahálet a vytvořit menší seznam a takovou inspiraci na  dárky pro naše nejmenší.

PMám za to, že ve věku do a kolem jednoho roku mají děti hračky jako prostředek ke hraní i k učení. Na trhu je spousta krásných hraček, které se pro tuto příležitost skvěle hodí. Na začátek je třeba říct, že například většina chytrých hraček je tak trochu (a někdy více) inspirována metodou Montessori, která se v nich promítá díky pestrým barvám (z netoxických barviv) a zvolenému materiálu, zpravidla dřevu, které má vysokou životnost.

Co jsme pořídili Sebastiánovi pod stromeček

Když jsme vybírali první hračku pro našeho Sebíka, automaticky jsme přeskočili různé hudební kousky a také plyšová zvířátka nebo zaloukací kolíky (určitě jste je měli taky!). Na všechno tohle má ještě čas. Důležité v jeho věku je rozvíjení základních smyslů, tedy zraku, sluchu i hmatu. Sebíkovi bude na konci roku 9 měsíců, vybírali jsme v kategorii od 1 roku. V tomhle období začínají děti také vnímat knihy. Konečně 🙂

Smyslové kostky

Moje požadavky splňuje v první řadě 9 smyslových kostek od Plan Toys, profíka ve výrobě chytrých dřevěných hraček. Sada, která je uložena v plátěném pytlíčku, obsahuje kostky o hraně 3,5 cm, z nichž 3 jsou zrakové, 3 sluchové a 3 strukturované. Pokud byste však hledali kulatější variantu, určitě doporučujeme 3 smyslové koule.

Jak je o thajském výrobci známo, pro výrobu dřeva využívá již neprodukující kaučukovníky od farmářů, na hračky nepoužívá lepidla s formaldehydy a barvy jsou bezolovnaté a na vodní bázi. Ne náhodou mají hračky od Plan Toys certifikáty FSC (pro ekologicky šetrné, sociálně prospěšné a ekonomicky životaschopné obhospodařování lesů) a ISO 9001 (pro vysokou kvalitu produktů) a 14001 (management životního prostředí). Dokonce i pro obaly a tištěné materiály používají recyklovaný papír.

Trochu mě mrzí, že hmatové kostky nemají větší osahávací plochu. Ta je ukryta pouze v malém kruhu uprostřed jedné strany kostky. Sebastián si toho na počátku určitě sotva všimne . Zrakové kostky nejsou ochuzeny o zrcadýlko, ta má Sebík moc rád. Nejvíc ho určitě zaujme červená kostka, ve které je ukryta jemně zvonící rolnička.

Další hračkoinspirace

O nějakých vánočních dárcích už jste se mohli dočíst v reportáži z prodejní výstavy Rosteme pro život nebo Designéři dětem. Našim spárům neušlo kouzelné pišlické auto, loutky hrdinů z klasických pohádek nebo motorická hračka provlékací sýr.

Kouzelná IKEA

Zároveň určitě nesmím opomenout, že IKEA také nabízí spoustu skvělých hraček pro děti. Vybrali jsme sadu ovoce a zeleniny (textilní hračky),  sadu autíček, které lze variabilně přeskládávat, samozřejmě nesmí chybět první vláčkodráha! Vzali jsme i skládací pyramidu a korálkový labyrint. Najdete tady vůbec spoustu inspirace, pokud se chcete trochu věnovat montessori vzdělávání (téma montessori podle IKEA můžete očekávat v některém dalším článku).

Rostoucí židle

Tak trochu dar nedar nebo spíš pomocník pro nás rodiče bude určitě rostoucí židlička. Sebík začíná totiž mimojiné posedávat a udržet ho v klidu v „čumítku“ už je téměř nemožné. Židlička by tomu mohla dát nový rozměr, hlavně tedy proto, že bude moct sedět s námi u stolu a budeme tak hodovat společně.

Dlouho jsem přemýšlela, jakou přesně vybrat, protože druhů je více, i když podstata je stejná. Nakonec ale vítězila klasika a (dá se říci) napodobenina nebo typ známé židle Tripp Trapp od norského designéra Petera Opsvika). Židle Jitro je vyrobena z bukového dřeva a lze ji zakoupit v mnoha barvách i čistě bez jakékoliv povrchové úpravy. Židle jako taková získala certifikát bezpečnosti dětských vysokých židlí dle ČSN EN 14988-1-2006, všechna lepidla a barvy mají samozřejmě atest (jsou určeny především pro použití na hračkách). Vybrali jsme verzi Jitro – Baby, která je určena pro děti od 9 měsíců do 15 let a její nosnost byla naměřena neuvěřitelných 160 kg.

Brzy se tak můžete těšit na článek, kde se budu věnovat židličce trochu podrobněji, určitě to bude zajímavé už ve chvíli, kdy otevřu krabici o hmotnosti 7 kg a rozměrech 96 x 50 x 7 cm.

[irp]

Knihy

Tentokrát to nebude (můj oblíbený) nekonečný seznam, ale pouze pár tipů, protože ty hlavní pecky si schovávám do samostatných článků. To abych si vzala dovolenou na další 3 roky. Aha, já už dovolenou mám! Pod stromečkem najde Sebík s pravděpodobností jen „pár“ knížek. Zatím mám připravené 4.

Barvy

Tou první budou Barvy od Hervé Tulleta, o kterých jsem básnila zde.

Šťastný skřítek

Dál se pod jedličkou objeví Šťastný skřítek. Příběh od švýcarského autora Maxe Bolligera s ilustracemi Petra Síse vyšel v Čechách poprvé už před třiceti lety.

Skřítek Toník, obdařený nádherným hlasem, je šťastný, když může zpívat ostatním pro radost. Nechá se však zlákat třpytem zlata a svůj dar začne směňovat za hmotné statky. Prsten, zlatá korunka a zlatý vozík symbolizují majestát královské výlučnosti, ale cena za ně je neúměrně vysoká. Skřítek postupně ztrácí schopnost zpívat i vymýšlet nové písničky a zůstává s nashromážděným majetkem sám. Teprve, když se bohatství vzdá a pokorně se vrátí k někdejší prosté existenci, nalezne znovu inspiraci, svoji identitu, spontánní radost ze života a obnoví i svá přátelství.

Velká obrázková knížka pro malé děti

Další kniha, které jsem neodolala a kterou pochválil i Martin, je Velká obrázková knížka pro malé děti. Tenhle kousek od Bohumila Říhy a Mileny Lukešové jsme měli s bráchou v knihovničce i my (vyšla poprvé v roce 1976 a byla o dost jinak ilustrovaná). Kniha je speciální v tom, že jde v podstatě o první českou poznávací encyklopedií pro předškolní děti. -hlavními aktéry jsou navíc ve většině případů rodiče a děti.

Přináší nejen věcné pojmy (např. nábytek, noviny, schody), ale i výběr z další slovní zásoby (méně obvyklá podstatná jména − číslice, náhoda, pruh, ale také slovesa – číst, nachladit se, a přídavná jména – drahý, pyšný). Ve zpracování všech hesel je kladen důraz na dětský aspekt, vychází z předpokládaného dětského zájmu o vybraná slova a odpovědi jsou konkrétní a blízké dětskému chápání.

Jak zvířata spí

A pak nesmí chybět roztomilá kniha Jak zvířata spí. Atlas spících zvířat ilustrovala absolventka VŠUP Marie Štumpfová, texty doplnil Jiří Dvořák. Děti se v knize dozví, jak zvířata vypadají, když spí. Není to typické leporelo se zvířátky, kterých jsou plná knihkupectví, ale už se těším, až ji se Sebastiánem otevřeme.

Zdroje informací a obrázků: www.feedo.cz, www.iliteratura.cz, www.axioma.cz, www.ikea.com, www.rostoucinabytek.eu, obchod.portal.cz, www.paseka.cz, www.baobab-books.net, www.freepik.com